Усна співбесіда. Завдання 3. Монолог: оповідання на основі життєвого досвіду
У завданні 3 усної співбесіди з мови випускникам пропонується вибрати одну з трьох запропонованих тем для складання монологічного висловлювання. У попередній статті ми з вами вчилися описувати
Отже, в мові існує три типи тексту: опис, оповідь, міркування
По суті, з ними-то і ви стикаєтеся у третьому завданні підсумкової співбесіди, коли вам доведеться зробити вибір на користь одного з них.
Оповідання – розповідь, повідомлення про якусь подію, дію, явище, що протікає в часі і просторі.
Особливість оповіді як типу тексту полягає в тому, що в ньому зображуються події або явища, в яких дії відбуваються не одночасно, а слідують один за одним. Тому в ньому в першу чергу використовуються дієслова досконалого виду, прислівники, порядок яких відповідає хронології самих дій (початок, розвиток дії, кульмінація, завершення). Наприклад, «пішов», «поїхав», «побачив», «запам’ятав», «спочатку», «потім», «потім», «тоді», «знову», «спочатку», «ще», «вже» і т. д.
Повідомлення про місце і час дії може об’єднуватися з повідомленням про дійову особу, і складати початок тексту: «В теплий літній день ми з класом вирушили в похід». Закінченням розповідного тексту часто буває вказівку на завершальну дію. Наприклад, розповідь про похід можна закінчити так: «Пізно ввечері ми повернулися додому». Також завершення розповіді може бути продовжено висновком: «Дуже корисну справу – похід! »
Яка ж схема побудови тексту-розповіді?
1. Повідомити про дійову особу або осіб.
2. Охарактеризувати місце і час події.
3. Перерахувати дії із зазначенням їх послідовності та особливостей.
4. Вказати на підсумок дії і завершити розповідь.
5. Зробити висновок.
Рекомендую при підготовці до монологу на основі життєвого досвіду використовувати наступну пам’ятку
1. Визначте тему висловлювання (свято, похід, заміська поїздка, навчальний захід).
2. Виберіть з подій свого життя те, про що будете розповідати. Дайте відповідь на питання: де і коли відбулася подія? хто його учасники? як подія планувалося, підготовляли, починалося?
3. Потім відновіть послідовність розвитку події (розповідаючи про нього, ви можете використовувати слова спочатку, потім, після, у підсумку).
4. Згадайте, чим все завершилося. Зробіть висновок.
5. Побудуйте розповідь, користуючись примірним планом, запропонованим у картці учасника співбесіди. Не забувайте про кількісному показнику: не менше 10 фраз. Врахуйте, що висловлювання повинно бути логічним, послідовним і зв’язковим.
Також в рамках підготовки до усної співбесіди можна ознайомитися з тематикою текстів оповідання, щоб знати, в якому напрямку рухатися далі
Отже, як приблизно може виглядати Ваш відповідь.
Тема: Перший вчитель
Завдання: Розкажіть про свого першого вчителя.
Не забудьте розповісти:
– як його звали, про зовнішність,
– якими якостями володів цей учитель,
– що спілкування з ним запам’яталося найбільше,
– яку роль у Вашому житті відіграв цей чоловік.
1) Перший вчитель – це не лише той, хто подарував перші знання, але і той, хто прищепив інтерес до навчання.
2) Думаю, багато хто з нас пам’ятають свого першого вчителя.
3) Саме про нього я і хочу розповісти.
4) Мою першу вчительку, яка привела мене в невідомий і цікавий світ знань, звали Світлана Миколаївна.
5) Вона навчила мене читати, писати, рахувати, шанобливо ставитися до старших і прислухатися до їхніх порад.
6) Найбільше мені запам’яталися походи і екскурсії, в які наш дружний клас відправлявся з улюбленою вчителькою, яка стала для багатьох з нас другою мамою.
7) Світлана Миколаївна – добрий, чуйний і мудрий педагог, на уроках якого нам завжди було цікаво отримувати нові знання.
8) Вона зіграла дуже важливу роль у моєму житті.
9) Моя перша вчителька навчила мене дружити, співчувати, поважати старших, толерантно ставитися до інших людей.
10) Я поважаю працю педагогів, адже саме вони вкладають у нас часточку своєї душі, намагаючись виховати з нас гідних людей.